Nyanlæg og asfaltreparationer

Hos LT Asfalt ApS udfører vi både nyanlæg og asfaltreparationer, og vi tilbyder specialiserede løsninger til den lille lapning og til de helt store opgaver.

Vi tilbyder asfaltering på Sjælland, øerne, Fyn og store dele af Jylland og hjælper både på dagsbasis og med projekter, der strækker sig over en længere periode. Du bliver mødt med professionalisme, grundig rådgivning og et højt serviceniveau.

Når det kommer til asfaltering, er der aldrig to opgaver, der er ens. Det har givet os en bred erfaring, som vi trækker på, når vi udfører asfaltering for dig.

 

Store og små asfaltopgaver

Vi hjælper med alle typer af asfaltering og kan håndtere både store og små opgaver. Vi tilbyder altid vores ekspertviden og yder en god service i arbejdet med at finde den bedste løsning til netop din opgave. Med over 10 års erfaring er vi specialister i skræddersyede løsninger inden for asfaltering og vedligeholdelse.

Vores arbejdsområder dækker blandt andet asfaltering af veje – fra den lille private indkørsel til sommerhuset og til det store asfalteringsarbejde med nye, større veje. Er der begyndt at opstå huller eller forsænkninger med generende vandpytter, så hjælper vi selvfølgelig også med fræsning af den gamle aftalt og reparationer, så vejen igen bliver plan og behagelig at køre på.

På udsatte vejstrækninger hjælper vi med stribearbejde og vejbump, som kan nedsætte risikoen for trafikuheld. Og i områder, der oplever problemer med skybrud, kan vores nye drænasfalt hjælpe til at lede regnvandet ned til et underlag af grus, der kan optage særligt store mængder vand.

Du kan få løst opgaver inden for blandt andet:

Vi tager altid en tæt dialog, så du som kunde har adgang til personlig rådgivning og får den helt rette løsning til din opgave. Så har du særlige krav til asfalteringens holdbarhed, belægning eller farve? Vi lytter til dine idéer og inviterer dig til at sidde med ved bordet, når arbejdet skitseres og planlægges.

Asfalt er ikke bare asfalt

Vidste du, at asfalten der benyttes til villaveje ikke er den samme, som den der er lagt på Storebæltsbroen? Asfalt kommer fra olieproduktionen og er blandet med stenmel, sand og granit og lokale bakkematerialer.

Dette blandingsforhold afhænger af, hvor tung trafik asfalten skal kunne bære, og om den skal være særligt lyddæmpende eller vanddrænende. Desuden er det muligt at blande farvepigmenter i asfaltblandingen, så den bliver velegnet til kulørte pladser eller stribearbejde, der øger trafiksikkerheden.

Asfaltfabrikkerne arbejder hele tiden på nye typer af asfalt, og vi følger med i udviklingen. Hos LT Asfalt sætter vi os ind i, hvad vores kunders præcise behov er. Efterfølgende undersøger vi, om ønskerne kan lade sig gøre i praksis. Dette gælder især med hensyn til ønsker om farvevalg, belyst asfalt og krav til slidstyrke i forhold til, om det er cykler, personbiler eller tunge lastbiler, der skal køre på belægningen.

Hvad koster det at få lagt nyt asfalt?

Alt efter belægningens størrelse vil vi beregne en pris på hvad det vil koste at etablerer nyt asfalt, så når I har kontaktet os og vi er blevet enige om opgaven, vil vi med det samme sørge for at I får en pris på hvad jeres koster. Vi er meget konkurrencedygtige når det kommer til belægning af asfalt, og vi kan altid finde en pris der passer i dit budget og kvaliteten er altid den bedste. Læs mere om vores priser her.

Hvor længe holder en asfaltvej?

I vejloven står der, at man skal aflevere en ny vej i god og forsvarlig forstand. Det gør vi altid hos LT Asfalt, og en god vej kan godt holde i op til 30 år, det afhænger dog også meget af, hvor meget den bliver brugt, og om den vedligeholdes. Du kan læse mere om, hvordan vi kan hjælpe med at vedligeholde en vej ved brug af revneforsegling her.

LT Asfalt udfører alt i belægning af asfalt på:

  • Offentlige veje
  • Private veje
  • Landeveje
  • Legepladser
  • Motorveje
  • Parkeringspladser
  • Industriområder

Fokus på arbejdsmiljøet

Vi kvalitetssikrer altid vores arbejde, og vi prioriterer kundens ønsker samt beskyttelse af naturen og vores medarbejdere, når vi beslutter, hvilken asfalt vi anvender.

Eksempelvis kan vi vælge at benytte en type asfalt, der ikke skal varmes op til helt så høje temperaturer, som andre typer af asfalt kræver. Det giver et mere behageligt arbejdsmiljø, når vores medarbejdere lægger asfalt i sommervarmen. Og de lavere temperaturer sparer energi, hvilket er bedre for miljøet.

Er du interesseret i en fremtidssikret og slidstærk asfalteringsløsning, der stort set ikke behøver vedligehold? Eller vil du vide mere om, hvilken type asfalt vi kan anbefale til asfalteringen i dit anlægsprojekt?

Ring til os i dag og hør mere. Eller lad os mødes til en snak om, hvilke forventninger du har til asfalten i dit projekt. Så vender vi tilbage med vores vurdering og et godt tilbud på at få arbejdet udført.

Lidt mere om asfalt

Hvad er asfalt lavet af?

Folk kører og går på asfalt hver dag uden selv at tænke over det. Asfaltbelægning dækker veje, landingsbaner og parkeringspladser, så folk kan nå derhen, hvor de skal hen over hele verden. Asfalt er et af de mest brugte belægningsmaterialer, fordi det er hårdt og fleksibelt, samt kan repareres hurtigt og kan genbruges til andre belægningsprojekter.

Hvordan laver man asfalt?

De to hovedingredienser til fremstilling af asfaltbelægning er bitumen og stenmateriale m.m. Bitumen er en meget sejtflydende form for råolie. Det fungerer som limen, der binder stenmaterialet (små sten) sammen for at skabe et hårdt og fleksibelt materiale.

Asfaltbelægning består normalt af ca. 5 % bitumen og ca. 95 % stenmateriale. Udover bitumen og stenmaterialet kan produktionsvirksomheder tilføje visse kemikalier til blandingen, såsom hydreret kalk for en strammere binding eller polymerer for forbedret fleksibilitet. Ingredienser til asfalten kan variere lidt afhængigt af klimaet på det sted, asfaltbelægningen skal påføres. Asfalt til varmere klimasteder gøres hårdere for at modstå varmere temperaturer, og asfalt til koldere klimasteder gøres ”blødere”.

Hvordan fremstilles asfaltbelægningsblandingen?

Asfaltbelægningsblandinger fremstilles typisk på et anlæg. Alle ingredienser skal måles præcist, så de passer til projekttypen og klimaet på projektstedet. Derefter skal den tykke bitumen varmes op for at kunne blandes med stenmassen og andre komponenter.

Metoder til udtynding af asfalten omfatter fortynding ved anvendelse af emulgering i vand eller påføring af varme. Opvarmning er den mest almindelige metode. Stenmassen skal rengøres, tørres og opvarmes. Når både stenmassen og asfalten har den korrekte temperatur, blandes de sammen i en mikser, der producerer en homogen masse. ‘

Det er afgørende at vælge de korrekte temperaturer til processen – producenterne skal justere temperaturerne baseret på den tid, det vil tage at transportere belægningsblandingen fra anlægget til byggepladsen samt produktvalget.

Hvordan laver man et godt Asfaltarbejde?

Asfaltarbejdet er særligt vigtigt, fordi vejene ude i trafikken skal være i stand til at modstå store overbelastninger. Det, som adskiller et godt asfaltarbejde fra et dårligt, er tykkelsen af laget, der pålægges. I selve asfaltarbejdet går vi meget op i, at belægningen er korrekt lagt, da dette betyder mest for selve ydeevnen af asfalten.

Det tykke lag vi lægger sikrer, at der ikke opstår tidlig revnedannelse i asfalten og at den er langtidsholdbar. Det er essentielt at det nye lag består af glatte overgange. Således, at asfalten kan blande sig glat med det gamle lag. Det vil sige at vejoverfladen skal forblive plan med det næste, så der ikke danner sig nogen form for afsatser eller ujævnheder i det asfaltarbejde, vi udfører.

Et godt asfaltarbejde går på altid at have de rette elementer i orden og inkluderet i selve arbejdet. Det er derfor ikke noget, du som kunde skal bekymre dig om. Asfaltarbejdet har vi mange års erfaring med og håndterer derfor professionelt. Vi arbejder med både drænasfalt, knust asfalt, asfalt arbejde inden for legepladser, mulitibaner, skaterbaner, vejbump, revneforsegling og mere til. Læs mere om de forskellige typer af asfaltarbejde under teksten “store og små asfaltopgaver” her. Vores ansatte prioriterer altid til enhver tid kvalitet af det arbejde, der skal udføres og at de rette elementer er inkluderet i asfalt arbejdet.

Hvorfor asfaltering er nødvendigt

Asfaltbelægningen har den fordel at være i stand til at reducere støjen i trafikken grundet den fine overflade, som vi er i stand til at tilbyde ved asfalteringen. Ved at bruge asfalten på vores veje, så kan kørekvaliteten forbedres og brændstofforbruget formindskes, når det nye asfalt lægges på vejene. Hvilket giver en stille og rolig køreoplevelse for bilisterne ude i trafikken med mere trafiksikkerhed.

Den solide asfalt, som vi lægger formår dermed at mindske sandsynligheden for, at der opstår revner og spor. Asfalten er i stand til at holde i lang tid, hvis designet er korrekt. Hvis designet ikke er korrekt, så vil der opstå komplikationer, hvilket ikke skal ske. Hos os stræber vi altid for at levere en god service og udføre arbejdet til perfektion. Vores mange års erfaring i branchen gør det muligt for netop at udføre alle disse former for opgaver indenfor asfaltering.

Hvem opfandt asfalt?

Historien om asfalt

Historien om asfalt begynder for tusinder af år siden. Asfalt forekommer naturligt i både asfalt søer og i sten asfalt (en blanding af sand, kalksten og asfalt). De gamle mesopotamier brugte det til vandtætte tempelbade og vandtanke. Fønikerne dækkede sømmene på deres handelsskibe med asfalt. I faraoernes dage brugte egypterne materialet som mørtel til sten, der blev lagt langs Nilens bredder for at forhindre erosion, og spædbarnet Moses ‘kurv var formentlig vandtætnet med asfalt.

Hvornår begyndte man at bruge asfalt?

I 1824 blev store blokke af naturlig asfaltsten placeret på den brede boulevard i Paris kendt som Champs-Élysées. Det var første gang, denne sten blev brugt til en vej. Professor Edward J. de Smedt opfandt moderne vejasfalt i 1870 ved Columbia University efter at have emigreret fra Belgien. Han kaldte det “plade asfaltbelægning”, men det blev kendt som fransk asfaltbelægning.

Den 29. juli 1870 blev det første stykke af Edward de Smedts asfaltbelægning lagt på William Street i Newark i New Jersey. Han konstruerede en moderne, “velkvalificeret” vejasfalt med maksimal densitet. De første anvendelser af denne vejasfalt var i Battery Park og på Fifth Avenue i New York City i 1872. Fem år senere blev 54.000 kvadratmeter asfalt fra Trinidad Lake brugt på Pennsylvania Avenue, Washington DC .