Nyanlæg og asfaltreparationer

Hos LT Asfalt ApS udfører vi både nyanlæg og asfaltreparationer, og vi tilbyder specialiserede løsninger til den lille lapning og til de helt store opgaver.

Vi tilbyder asfaltering på Sjælland og øerne og hjælper både på dagsbasis og med projekter, der strækker sig over en længere periode. Du bliver mødt med professionalisme, grundig rådgivning og et højt serviceniveau.

Når det kommer til asfaltering, er der aldrig to opgaver, der er ens. Det har givet os en bred erfaring, som vi trækker på, når vi udfører asfaltering for dig.

Store og små asfaltopgaver

Vi hjælper med alle typer af asfaltering og kan håndtere både store og små opgaver. Vi tilbyder altid vores ekspertviden og yder en god service i arbejdet med at finde den bedste løsning til netop din opgave. Med over 10 års erfaring er vi specialister i skræddersyede løsninger inden for asfaltering og vedligeholdelse.

Vores arbejdsområder dækker blandt andet asfaltering af veje – fra den lille private indkørsel til sommerhuset og til det store asfalteringsarbejde med nye, større veje. Er der begyndt at opstå huller eller forsænkninger med generende vandpytter, så hjælper vi selvfølgelig også med fræsning af den gamle aftalt og reparationer, så vejen igen bliver plan og behagelig at køre på.

På udsatte vejstrækninger hjælper vi med stribearbejde og vejbump, som kan nedsætte risikoen for trafikuheld. Og i områder, der oplever problemer med skybrud, kan vores nye drænasfalt hjælpe til at lede regnvandet ned til et underlag af grus, der kan optage særligt store mængder vand.

Du kan få løst opgaver inden for blandt andet:

Vi tager altid en tæt dialog, så du som kunde har adgang til personlig rådgivning og får den helt rette løsning til din opgave. Så har du særlige krav til asfalteringens holdbarhed, belægning eller farve? Vi lytter til dine idéer og inviterer dig til at sidde med ved bordet, når arbejdet skitseres og planlægges.

Lidt mere om asfalt

Hvad er asfalt lavet af?

Folk kører og går på asfalt hver dag uden selv at tænke over det. Asfaltbelægning dækker veje, landingsbaner og parkeringspladser, så folk kan nå derhen, hvor de skal hen over hele verden. Asfalt er et af de mest brugte belægningsmaterialer, fordi det er hårdt og fleksibelt, samt kan repareres hurtigt og kan genbruges til andre belægningsprojekter.

Hvordan laver man asfalt?

De to hovedingredienser til fremstilling af asfaltbelægning er bitumen og stenmateriale m.m. Bitumen er en meget sejtflydende form for råolie. Det fungerer som limen, der binder stenmaterialet (små sten) sammen for at skabe et hårdt og fleksibelt materiale.

Asfaltbelægning består normalt af ca. 5 % bitumen og ca. 95 % stenmateriale. Udover bitumen og stenmaterialet kan produktionsvirksomheder tilføje visse kemikalier til blandingen, såsom hydreret kalk for en strammere binding eller polymerer for forbedret fleksibilitet. Ingredienser til asfalten kan variere lidt afhængigt af klimaet på det sted, asfaltbelægningen skal påføres. Asfalt til varmere klimasteder gøres hårdere for at modstå varmere temperaturer, og asfalt til koldere klimasteder gøres ”blødere”.

Hvordan fremstilles asfaltbelægningsblandingen?

Asfaltbelægningsblandinger fremstilles typisk på et anlæg. Alle ingredienser skal måles præcist, så de passer til projekttypen og klimaet på projektstedet. Derefter skal den tykke bitumen varmes op for at kunne blandes med stenmassen og andre komponenter.

Metoder til udtynding af asfalten omfatter fortynding ved anvendelse af emulgering i vand eller påføring af varme. Opvarmning er den mest almindelige metode. Stenmassen skal rengøres, tørres og opvarmes. Når både stenmassen og asfalten har den korrekte temperatur, blandes de sammen i en mikser, der producerer en homogen masse. ‘

Det er afgørende at vælge de korrekte temperaturer til processen – producenterne skal justere temperaturerne baseret på den tid, det vil tage at transportere belægningsblandingen fra anlægget til byggepladsen samt produktvalget.

Hvem opfandt asfalt?

Historien om asfalt

Historien om asfalt begynder for tusinder af år siden. Asfalt forekommer naturligt i både asfalt søer og i sten asfalt (en blanding af sand, kalksten og asfalt). De gamle mesopotamier brugte det til vandtætte tempelbade og vandtanke. Fønikerne dækkede sømmene på deres handelsskibe med asfalt. I faraoernes dage brugte egypterne materialet som mørtel til sten, der blev lagt langs Nilens bredder for at forhindre erosion, og spædbarnet Moses ‘kurv var formentlig vandtætnet med asfalt.

Hvornår begyndte man at bruge asfalt?

I 1824 blev store blokke af naturlig asfaltsten placeret på den brede boulevard i Paris kendt som Champs-Élysées. Det var første gang, denne sten blev brugt til en vej. Professor Edward J. de Smedt opfandt moderne vejasfalt i 1870 ved Columbia University efter at have emigreret fra Belgien. Han kaldte det “plade asfaltbelægning”, men det blev kendt som fransk asfaltbelægning.

Den 29. juli 1870 blev det første stykke af Edward de Smedts asfaltbelægning lagt på William Street i Newark i New Jersey. Han konstruerede en moderne, “velkvalificeret” vejasfalt med maksimal densitet. De første anvendelser af denne vejasfalt var i Battery Park og på Fifth Avenue i New York City i 1872. Fem år senere blev 54.000 kvadratmeter asfalt fra Trinidad Lake brugt på Pennsylvania Avenue, Washington DC .